Van Buenos Aires tot Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Van Buenos Aires tot Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Van Buenos Aires tot Rio de Janeiro

15 Augustus 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal!
Toch maar een blog, eigenlijk mag dat op deze reis toch niet echt ontbreken. We zijn alweer 3 weken aan het reizen hebben zoveel meegemaakt.Het schrijven van de blog stel ik steeds uitl – het is eigenlijk zonde om hier heel lang achter de computer te zitten – maar is nu toch slecht weer in Rio, waar we nu zitten, dus dat komt wel goed uit :)

We hebben ondertussen al heel veel mooie plekken gezien en heel veel kilometers reizen erop zitten. Ik zal maar even bij het begin beginnen. We vlogen vanaf Schiphol (toen het in Nederland nog heel erg warm was) naar Buenos Aires, waar het toen ijskoud was, 7 graden! Dat had ik me toch iets anders voorgesteld. Toch was het wel heel vet dan eindelijk in Zuid-Amerika te zijn,al beseften we het eigenlijk nog niet echt zo goed. Behalve dan dat je merkt dat de mensen zo onwijs vriendelijk zijn. Het begon al in het vliegtuig waar we een Argentijnse jongen ontmoetten die zelf in Wenen woonde, die heeft ons later ook nog rondgeleid door een plekje vlakbij Buenos Aires. En zelfs bij de douane waar er in Nl meestal geen lachje vanaf kan, was die vrouw echt heel erg vriendelijk en behulpzaam. Vervolgens in de taxi wilde iedereen ook weer heel graag met ons praten. We vallen dan ook wel op, 2 meisjes trekken in Argentinie en Brazilie wel de aandacht ;)

Maargoed, aangekomen in ons eerste hostel bleek dat niet de beste keuze te zijn geweest, de verwarming deed het niet en de douche had geen warm water. Vervolgens bij het ontbijt kregen we keiharde broodjes die je volgens onze kamergenoot tegen de muur kon gooien en dan nog niet kapot zouden gaan, haha. Maar sindsdien zijn onze hostels er alleen maar op vooruit gegaan, wat we dan ook echt waarderen ;)
In Buenos Aires zijn we 5 dagen geweest, waar we oa de eerste 7 stappen van de Tango geleerd. Daar hebben we een uur over gedaan, het is nogal een lastige dans om te leren omdat alle stappen perfect moeten. Verder is Buenos Aires een heel westerse stad en lijkt bijv de haven net Rotterdam. Ik miste daarom wel een beetje het idée dat ik echt in Zuid-Amerika was. Het was wel heel interessant met veel mensen te praten. Voor heel veel jongeren is Europa een beetje ´het beloofde land´, omdat de regering heel erg corrupt is en heel veel voorzieningen zoals onderwijs heel erg slecht zijn geregeld. Ze voelen zich eigenlijk machteloos omdat de regering zoveel macht heeft en willen daarom het liefst naar Europa omdat naar hun idée daar alles beter is. Alleen hebben de meesten echt niet het geld om een ticket te kunnen betalen..

Na Buenos Aires vertrokken we met een superdeluxe nachtbus (incl warm eten en stoel die 160 graden naar achter kan) van 18u naar Foz do Iguazu, waar de Iguazu watervallen zijn. Die liggen deels in Argentinie en deels in Brazilie, en we hebben beide kanten bekeken, zo onwijs gaaf! Echt onwijs mooi! Het zijn er zoveel op een rij. Aan de braziliaanse kant was er een bruggetje gebouwd tussen alle watervallen in, waardoor als je daar staat je dus aan alle kanten watervallen ziet. Je wordt er ook zeiknat, maar dat was wel echt heel erg indrukwekkend! Achteraf hoorden we dat we heel erg geluk hadden, een aantal weken daarvoor was de grootste waterval, de duivelskeel, namelijk gesloten geweest voor langere tijd omdat het waterniveau te hoog was geweest en een brug om naar de duivelskeel te gaan had verwoest. Gelukkig merkten wij er niks meer van, behalve dat we de oude brug in het water hadden zien liggen.

Na Iguazu zijn we vertrokken naar de Pantanal, dat is een heel groot natuurgebied ten zuiden van de Amazone waar heel veel wildlife te zien zou moeten zijn. We hebben daar een tour geboekt van 4 dagen waarbij we in een pousada, een soort van resort maar dan budget, sliepen midden in de natuur en van daaruit steeds tours gingen doen. Ondanks dat het wildlife tegen viel was het een onwijs leuke tijd! We hadden een hele leuke gids, Pedro, die in de pantanal was geboren en opgegroeid, het was een beetje zijn achtertuin. Tijdens tours liepen we midden door de jungle, hij steeds op zijn blote voeten. Hij liep eigenlijk altijd op z´n blote voeten. En als ie dan een keer naar de stad moest en slippers aan moest wilde hij er het liefst weer zo snel mogelijk weg en zijn schoenen vooral uit, haha. We hebben daar een jungle safari gedaan waarbij we apen hebben gezien, heel veel vogels en vooral heel veel kaaimannen (een soort kleine krokodillen), die daar echt overal zijn. Door Australie ben ik eigenlijk heel erg bang geworden voor krokodillen, maar blijkbaar zijn kaaimannen helemaal niet gevaarlijk en eten ze alleen maar vis. De gidsen zeiden zelfs dat je kon zwemmen in hetzelfde water! Dat heb ik toch maar niet gedaan ;). Het was heel grappig om te zien dat onze gids eigenlijk hij de meest enthousiaste was van de hele groep. Tijdens een boottocht die eeuwen leek te duren en we eigenlijk niks meer zagen doordat het pikdonker was, ging onze gids enthousiast door met nog meer vogels en kaaimannen voor ons zoeken met zijn zaklamp, terwijl voor ons al wat duitse jongens in slaap waren gevallen :P Verder hebben we nog paard gereden op paarden die bijna niet vooruit kwamen (vooral die van Astrid) en zijn we piranha´s gaan vissen de we die avond ook hebben gegeten en de tanden mee konden nemen als souvenir. Verder kregen we steeds heerlijk eten en waren en volop hangmatten en een zwembad om te chillen, we hebben ons er heel goed vermaakt!

Na de pantanal zijn we een paar dagen naar Bonito geweest, een plekje wat bekend is door alle mooie natuur die er omheen ligt zoals heldere rivieren waar je kan snorkelen en grotten. Wij vonden het zelf nogal commercieel, het is er allemaal heel duur maar iedereen betaalt toch wel omdat je eigenlijk juist voor al die tours die je daar kan doen komt, het stadje zelf stelt namelijk niet zoveel voor. Wij zijn ook gaan snorkelen, maar ik denk dat ik al iets te verwend ben wat dat betreft door de duiken die ik heb gedaan in Australie, want ik vond het eigenlijk toch wel een beetje tegenvallen. De grotten en watervallen waar we in konden zwemmen waren wel erg mooi om te zien.

Vanaf Bonito zijn we naar Rio gegaan, weer met de bus. Dit keer eerst met een bus van 5u naar Campo Grande, daar 3u gewacht en toen met een bus van 22u naar Rio, die ook nog eens 4u vertraging had door een politiecontrole en 2 lekke banden. Maar voor Braziliaanse begrippen is dat blijkbaar geen vertraging,haha. Maar eigenlijk genieten we wel van die busreizen. Ons programma zit steeds zo vol dat we het heerlijk vinden om lekker in de bus te zitten en muziek te luisteren en uit te rusten :)

Van Rio (en trouwens van heel brazilie) hoorden we steeds allemaal verhalen over hoe gevaarlijk het er wel niet is, dat je vooral geen sieraden moet dragen want die worden van je nek afgetrokken en steeds heel weinig geld en niks waardevols meenemen. Daardoor zijn we steeds heel voorzichtig, en soms misschien zelfs te. Met bussen boeken heb je bijv wel je paspoort nodig, waardoor het de eerste keer dat wij een bus boekten nogal lang heeft geduurd en we naar een internet café moesten om een kopie van ons paspoort uit te printen. Maar eigenlijk hebben wezelf van onveiligheid tot nu toe nog niks gemerkt. Overdag gaan bussen en de metro prima, alleen ´s nachts nemen we altijd een taxi. En ons hostel zit in een hele veilige wijk waar we ook s avonds kunnen lopen.

Verder is Rio echt een geweldige stad. De sfeer is heel relaxt, de mensen zijn onwijs aardig en meestal is het heerlijk weer :) Het enige nadeel is dat ik echt helemaal niks begrijp van Portugees en zo ongeveer alleen obrigada kan zeggen wat dankjewel betekent. Zo vroeg ik laatst aan een vrouw om een cola. Ik dacht dat ze het wel begreep en ze zei hoeveel dat koste. Vervolgens gebaarde ze dat ik naar binnen moest komen waar ik al niet zoveel van begreep. Ik toch maar naar binnen, liet ze me de wc zien, haha. Op 1 of andere manier had zij dus begrepen dat ik naar de wc wilde ipv een cola wilde bestellen. En zo gaat dat hier eigenlijk constant, best wel lastig. Gelukkig kan Astrid met haar Spaans zich iets beter verstaanbaar maken ;)

De dans die hier heel bekend is – zoals in Buenos Aires de tango – is de Samba. We zijn dan ook al naar heel wat samba avonden geweest, maar ook dat is weer een hele lastige dans waar mensen jaren over doen om het te leren. Gelukkig is er ook nog de forro, een soort volksdans waarbij je 2 stappen naar links en 2 naar rechts moet doen, en die wij dus ook mee kunnen dansen :) Heel leuk! Want echt iedereen is dan aan het dansen.

Verder zijn er in Rio onwijs veel sloppenwijken (700!) en leeft arm en rijk echt heel erg dicht bij elkaar. Op uitzichtpunten over de stad zie je de sloppenwijken overal tussendoor in de stad liggen, naast luxe hotels en gebouwen, heel bizar. Via via kregen we te horen over een favela tour die werd gegeven door een jongen van rond de 30 die zijn hele leven al in de favela Rocinha, 1 van de grootste sloppenwijken van Rio, had gewoond. Die sloppenwijk heeft zo´n 400.000 inwoners maar doordat bijna iedereen illegaal is en niet geregisteerd staat kunnen dat er ook nog meer zijn. We hebben gisteren een hele middag rondgelopen met hem in de sloppenwijk en eigenlijk heeft hij zijn hele levensverhaal verteld. Over hoe vroeger de drugsbendes de favela´s regeerden en schoten voor hem zijn als muziek. Nu het WK eraan komt zijn de drugsbendes opgerold, en loopt er politie rond in de favela´s. Maar volgens hem is de situatie nu nog veel slechter dan ervoor. De politie is onwijs corrupt in dit land en kunnen gewoon huizen binnenvallen en die doorzoeken, zonder daar ook maar enige toestemming voor nodig te hebben. Zo zijn er nu heel veel protesten omdat er laatst een man is verdwenen die door de politie zomaar was meegenomen, en niemand weet waar hij is gebleven. Dat klonk voor mij een beetje als dingen die bij ons in de tweede wereldoorlog gebeurden..
Verder zijn de voorzieningen heel erg slecht in de sloppenwijk, zoals dat er maar 1 school is voor 400.000 inwoners, voor kinderen van 8-12. Heel bizar, het grootste deel van de kinderen gaat dus niet naar school, en die zie je ook overal op straat lopen. De ouders werken overdag, dus de kinderen moeten zichzelf vermaken en zorgen voor eten en drinken. Al met al heel erg indrukwekkend om te zien en ook heel goed om te zien denk ik. Het is wel een heel erg belangrijk deel van Rio.

Ons avontuur in Rio is bijna afgelopen, morgen vertrekken we vanuit Rio naar Ilha Grande, een eiland hier in de buurt en vanuit daar naar Paraty, een koloniaal stadje wat heel erg mooi schijnt te zijn. Vanuit daar nemen we onze laatste lange busreis naar Salvador in het noorden van Brazilie, waarvan we ook weer naar huis vliegen. Maar daar denken we voorlopig nog even niet aan :)

Groetjes uit Rio! Marloes

• 15 Augustus 2013 - 18:07

Sanne:

Wow Marloes, het klinkt echt als een mooi avontuur, die reis van jullie! Geniet van de laatste weken! :)

• 25 Augustus 2013 - 08:30

Carla:

Hoi Loes, leuk om dit weer zo te lezen. jullie hebben weer veel beleefd. Geniet nog van jullie laatste weekje. xx