De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu De laatste loodjes.. - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes..

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

16 December 2010 | Zweden, Stockholm

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie? Nog Sinterklaas gevierd? Of staat de kerstboom alweer een tijdje?
Sinterklaas is zelfs in Stockholm aangekomen! Maar ik zal mijn verhaal even bij het begin beginnen.

Bij elk nieuw berichtje kan ik wel weer over het koude weer beginnen. Ondertussen is het hier al -17 graden geweest, maar is het gemiddeld zo’n -8 graden. Het valt mee, maar je kan gewoon niet te lang buiten zijn. Vooral mijn tenen en vingers worden snel koud, wat opzich aan het soort schoenen (gympen) en mijn dunne handschoenen kan liggen. Maargoed, ik voel er niet zoveel voor hele goede, dikke (en dus dure) schoenen te kopen voor de tijd dat ik hier nog ben. Dus dat betekent dus vaak kou lijden, maar mijn snowboots uit Nederland heb ik nu ook hier. Je ziet hier veel mensen en vooral kinderen met hele skipakken over straat lopen. De zweden zijn goed op de kou voorbereid. Ook verbaas ik me er steeds weer over hoe snel alle wegen sneeuwvrij worden gemaakt, en dat alles blijft functioneren. Na 2 dagen sneeuw in Nederland rijdt er geen 1 trein meer, hier gaat alles door, ondanks dat het soms een week lang elke dag sneeuwt. Logisch opzich, ze moeten wel anders zou alles de hele winter stil liggen. Maar er gaat heel wat werk in zitten alles sneeuwvrij te maken. Op voetpaden strooien ze hier steentjes in plaats van zout. Voordeel is dat het blijft liggen en beter is voor het milieu, en het werkt heel goed!
Verder is het ondertussen nog maar 6 uur licht per dag. De zon komt op rond half 9 en gaat om half 3 onder, waardoor het dus om 3 uur donker wordt. In het begin had ik daar wel last van, je hebt automatisch het idee als het donker wordt om te gaan koken, eten en slapen. Maargoed, om 3 uur is dat wel erg vroeg. Het went nu wel, en de sneeuw helpt ook mee om het allemaal iets lichter te maken. Ondanks dat is het voordeel dat als ik straks terugkom in Nederland de dagen weer heel lang zijn voor mijn gevoel!

Om dan toch maar te profiteren van de kou heb ik al wel een paar keer geschaatst! Niet helemaal op natuurijs, er ligt namelijk veel sneeuw op het ijs en er zijn veel grote meren waardoor het wel even duurt voordat je erop kan. Maar in het centrum van Stockholm hebben ze een atletiekbaan onder laten lopen met water, en dus kunnen we toch buiten schaatsen, gratis! Haha, in Stockholm is alles duur, maar dat is gratis:) Ik hoop dat in januari het ijs op de meren ook goed is om nog echte tochten te schaatsen, even afwachten…
Verder zijn hier in de buurt ook heel veel heuveltjes, heel goed om te sleeën! Ook erg leuk om te doen:)

Afgelopen maandag was een feestdag in Zweden, St. Lucia. Dit is een religieus feest, maar ook een feest van het licht. In de zomer vieren ze de langste dag van het jaar, Midzomerdag, en in de winter dus de ‘kortste’ dag van het jaar. Vroeger dachten ze namelijk dat 13 december de kortste dag van het jaar was. Het wordt vooral gevierd met veel kaarsen en licht, en concerten. Ik ben met Global Friends naar een concert in de kerk geweest. Een stuk of 50 mensen waren in een wit gewaad gekleed, hielden een brandende kaars vast, en zongen allemaal zweedse liedjes. Ook wordt elk jaar een ‘St. Lucia’ gekozen. Die vrouw heeft een krans van kaarsen op haar hoofd. Van de liedjes verstond ik natuurlijk niks (allemaal in het zweeds) maar het was wel leuk om te zien hoe zweden een feestdag vieren die voor mij helemaal onbekend is.

Verder zijn 2 weken geleden nog 2 vriendinnen, Barbara en Femke, langsgekomen. Heel erg leuk! Ik vind het toch wel heel erg leuk om mensen van thuis te laten zien waar ik woon en wat ik doe, en natuurlijk om ze gewoon weer even een weekendje te zien:) Ze kwamen het eerste weekend dat het echt koud en wit was. Zij waren beter voorbereid dan ik, maar ondanks dat moesten we toch om het uur wel even ergens binnen opwarmen. We zijn (natuurlijk) weer naar het oude centrum, Gamla Stan, geweest, waar nu ook een kerstmarkt was. Ook zijn we naar een optreden geweest van Blaslaget, de band van mijn studievereniging waar ook een studiegenootje van mij in speelt. En we hebben zelfs Sinterklaas aan zien komen in Zweden! Dat werd georganiseerd door de Nederlandse ambassade, voor alle Nederlandse kinderen die in Zweden wonen. Hij kwam aan met de ferry (waar ook gewoon zweden op zaten), met een aantal Pieten. Ik heb heel veel kruidnoten en pepernoten ingeslagen (die zijn hier schaars) en verder vond Sinterklaas het nogal koud dus liep gelijk stevig door naar binnen toe. Maar het was toch leuk even een klein beetje Sinterklaas-sfeer mee te krijgen.
6 December hebben wij hier met de Nederlandse groep Sinterklaas gevierd. Vooraf lekker nederlands stamppot gemaakt, en daarna veel kruidnoten die iedereen opgestuurd had gekregen vanuit Nederland gegeten tijdens het spelen van een dobbelspel, was erg gezellig!

Met kerst en oud&nieuw blijf ik hier, ik hoop dat ik nog veel kan gaan skiën en schaatsen, en een paar weken daarna kom ik alweer naar huis. Ik heb mijn terugreis ondertussen geboekt, ik ga met de trein samen met 2 andere studiegenootjes. De bagagelimiet van 20kg voor in het vliegtuig werd namelijk nogal een probleem aangezien ik de afgelopen maanden nogal veel spullen heb verzameld. Dus werd de trein de oplossing, ik kan ongelimiteerd bagage meenemen, en het is uiteindelijk nog goedkoper ook! Ik ga via Kopenhagen en doe er ongeveer 20 uur over. Ik kom thuis op 21 januari om half 10 ’s morgens, op Utrecht Centraal. Maar daar wil ik nu nog even niet aan denken;)

Voor in de kerstvakantie hebben we met de Nederlandse groep nog een soort kleine vakantie geboekt naar Kiruna, in Lapland, één van de noordelijkste puntjes van Zweden. Het is er nog kouder, -5 t/m -40 graden, er ligt nog véél meer sneeuw en het wordt er niet licht. Het lichtste dat het wordt in de tijd dat wij er zijn is het moment wat je hebt net voor zonsopgang of na zonsondergang. Je ziet de zon niet (meer), maar het is nog net even licht. Maar de zon komt er dus nooit helemaal op. Dus dat wordt 3 dagen zonder zon, maar wel een dogsleigh tour (zo’n grote slee met heel veel honden ervoor) en met een icescooter (een soort van jetski maar dan op ijs). Verder kunnen we ook nog het icehotel bezoeken, een hotel helemaal gemaakt van ijs, en een kans om het noorderlicht te zien! Ben heel benieuwd hoe het gaat worden, maar waarschijnlijk een unieke ervaring:)

Verder wil ik jullie alvast een hele fijne kerst en een heel gelukkig Nieuwjaar wensen!!

Liefs, Marloes




  • 16 December 2010 - 11:49

    Debbie:

    Geniet nog even van je laatste weken! Ben heel benieuwd hoe Lapland is, echt bizar! xxx

  • 16 December 2010 - 12:00

    Loes:

    Leuk om weer wat van je te horen!
    Ik ben benieuwd naar je uitje in Lapland! Lijkt me heel raar om geen 3 dagen geen zon te zien! Veel plezier!

    Fijne kerst en alvast een gelukkig nieuwjaar!!

    Liefs,

    Loes

  • 16 December 2010 - 12:02

    Edmee:

    Lapland lijkt me echt vet :-D
    Wordt wel jaloers van al je sneeuw, slee, ski, schaats verhalen maar over 2 weekjes kan ik ook eindelijk genieten van de sneeuw!!
    Veel plezier nog de laatste maand, het is wel snel gegaan zeg. XX

  • 16 December 2010 - 12:21

    Anne:

    Haaaaai! Dat lijkt me echt heel bizar, dat het gewoon niet licht wordt! . Maar wel super gaaf, op vakantie in Lapland. Lijkt me echt sprookjesachtig mooi! En leuk dat je ook sinsterklaas hebt gevierd! Ik ook 4x, vind het altijd zo gezellig! En ik hoorde al van Femke en Barbara dat ze het heel leuk vonden, goed om te horen! Ik hoop dat ik je snel weer een keer zie als je terug bent, want áls je al in Nederland bent zie ik je veel te weinig... Veel plezier in de kerstvakantie!! xx Anne

  • 22 December 2010 - 00:00

    Madhavi:

    lieve lievie lievie avontuurlijke Marloesje!!!

    Wat geweldig om je verslagje te lezen zeg. Ik zag al helemaal voor me hoe je aan het genieten bent in het mooie Zweden, ik ben enorm blij voor je. Net zoals jij, vier ik de feestdagen ook in Scandinavie; Denemarken natuurlijk!! Wat zijn wij stoer! Lieve Marloes, ik wens je hele fijne feestdagen toe, je verdient het. Mis je..

    Much love, warm hug, Madhavi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 25755

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: