Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

02 Januari 2011 | Zweden, Stockholm

Hey allemaal!

Allereerst een heel gelukkig en gezond nieuwjaar! Wat gaat de tijd toch snel he, alweer 2011! En ook alweer bijna tijd voor mij om naar nederland te gaan, nog maar 3 weekjes!

Afgelopen 2 weken heb ik heerlijk vakantie gevierd, eindelijk had ik het idee dat ik echt de tijd had om leuke dingen te doen in Stockholm, zonder me schuldig te maken aan soggen (studie-ontwijkend-gedrag):)
Eindelijk van de sneeuw genieten!

2 weken geleden heb ik dus mijn laatste tentamen gehad, en die ging best wel goed! Op de uitslag moet ik nog even wachten, maar ik verwacht dat ik die wel heb gehaald. Om te vieren dat we klaar waren (net zoals de meeste anderen in de flat) hielden we een feestje in de ruimte naast de flat die we hadden gehuurd. Erg geslaagd! Voor sommige mensen was het ook hun laatste feestje: steeds meer mensen die hier maar een aantal maanden bleven zijn alweer naar huis. Toch wel raar. Verder zijn ook de meeste die hier een jaar studeren naar huis voor kerst en oud&nieuw, het is hier nu dus best wel rustig.
Maar we zijn nog wel met 6 nederlanders, en we hebben dan ook samen kerst gevierd met een kerstdiner. Iedereen had iets gekookt, we hadden het mooi aangekleed met kaarsjes, een dennentak en slingers om toch nog een beetje in de kerstsfeer te komen. Het was erg leuk, maar toch miste ik kerst thuis wel een beetje. Op deze manier ga ik kerst thuis wel meer waarderen.

Ook hadden we zelf kerstbrood gebakken, voor een kerstontbijt.
De Zweden vieren kerst vooral de dag van kerstavond, dat is een soort '1e kerstdag' hier. Ook viert iedereen het bij familie, op kerstavond zijn er in de hele stad dan ook geen restaurants open.

Op oudjaarsdag hebben we oliebollen gebakken, wat nog best wel goed lukte met een pan met olie op het vuur! Ze waren erg lekker. Andere internationale mensen kennen de typisch nederlandse oliebol allemaal niet, maar vonden het allemaal wel heel lekker! 's Avonds zijn we rond 11u de stad ingegaan om naar de vuurwerkshow te gaan kijken. Maar het sneeuwde en was mistig dus we konden weinig zien en het stelde dus niet zoveel voor. Nou ga ik het al snel vergelijken met de vuurwerkshow in Sydney, maar daar kan natuurlijk niks tegenop:P
Daarna nog een sneeuwballengevecht gehouden, goed begin van het nieuwe jaar!

Verder heb ik de afgelopen weken goed van de sneeuw genoten. Ondertussen ligt er op sommige plekken al zeker ruim een halve meter. Ik sprong laatste in een stukje onaangeraakte sneeuw, en stond toen tot mijn knieen in de sneeuw!
Vorige week hebben we een wandeling gemaakt door een bos, ploeterend door de hoge sneeuw. Ook daar lag zeker wel 30cm sneeuw, heel erg mooi!

Verder heb ik ook een slee gekocht, en zijn er een aantal hele leuke steile heuveltjes bij ons voor waar we vanaf kunnen glijden:)

Ook ben ik met Meghna en Ingmar een dagje gaan snowboarden, superleuk! Het was alweer een tijdje geleden, en ik moest in het begin ook wel weer even wennen, maar na een tijdje ging het weer stukken beter! In Stockholm zijn er een aantal heuvels, midden in de stad, die in de winter worden gebruikt om te skieen en snowboarden. Bovenaan de heuvel hadden we dus een heel mooi uitzich over Stockholm, erg leuk! En het was nog groot ook met een groene, blauwe, rode én zwarte helling!

En dan vertrekken we morgenvroeg alweer naar Kiruna. Ondertussen ben ik denk ik aardig voorbereid met thermo-ondergoed, een skibroek, muts, dikke sjaal, handschoenen, een thermoskan en wollen sokken. Nu is het er ongeveer -9 graden, maar het schijnt morgen -20 graden te worden. Vergeleken met de -40graden die het er kan worden valt het dus nog alles mee!
Ik ben benieuwd, maar heb er zin in!

Liefs, Marloes

  • 02 Januari 2011 - 13:41

    Lisanne Vd Kramer:

    Eej Marloes, jij ook gelukkig nieuwjaar! zit er weer bijna op daar dus, maar je hebt het erg leuk gehad zo te lezen :D wat word je volgende bestemming na australie en zweden ;) ? xx

  • 02 Januari 2011 - 14:49

    Femke:

    Heej!
    Veel succes bij -20 ;) Hier vriest t ondertussen al niet meer! heel veel plezier nog de laatste weekjes!

    kus

  • 02 Januari 2011 - 22:11

    Dan:

    Wat vet dat je het naar je zin hebt! Krijg ook zin om naar Stockholm te gaan :D

  • 03 Januari 2011 - 05:35

    Barbara:

    Superveel plezier en sterkte in de kou daar ;) Haha Ik vind het nog steeds onwijs dapper van je! :D
    Liefs X

  • 03 Januari 2011 - 09:49

    Familie J. Bosselaar:

    Marloes vanuit Zeeland een gelukkig en gezond 2011 toegewenst.
    Veel plezier in het koude Kiruna.
    Iemand die zulke koude temperaturen opzoekt noemen we hier ëen bikkel".
    Groetjes Jan en Janny, Louran en Hendrik.

  • 08 Januari 2011 - 11:41

    Annick :

    Hey Marloes!
    Leuk dat je oliebollen hebt gebakkend daar! Klinkt alsof je het ontzettend naar je zin hebt!
    Leuke foto's en ik wens je nog leuke laatste weken in Stockholm! Liefs, Annick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 25743

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: