Aangekomen in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Aangekomen in Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Stockholm

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

28 Augustus 2010 | Zweden, Stockholm

Hey allemaal!

Hier dan mijn eerste verhaal vanuit Stockholm! Ik zit hier ondertussen alweer een paar dagen, en heb het de afgelopen dagen nogal druk gehad met van alles en nog wat. Ik zal even bij het begin beginnen.

Woensdagmiddag vloog ik via Eindhoven naar Stockholm. Ik vloog met 2 andere studiegenootjes wat wel fijn was. Dan loop je niet helemaal verloren rond in zo'n grote stad. We landde op een vliegveld 100km van Stockholm af, dus moesten daarna nog met de bus naar het centrum. Daar aangekomen stonden er andere studiegenootjes op ons te wachten, die waren al wat eerder gegaan. Dat was wel heel handig. Zij wisten precies welke metro we moesten hebben, welke kaart we daarvoor moesten kopen, en waar onze flat was. Alles staat hier in het Zweeds en dat is soms toch nog heel moeilijk te ontraadselen..

Hier aangekomen viel mn kamer me heel erg mee! Hij is ongeveer 2,5x zo groot als mijn kamer in Leiden en ik heb een eigen badkamer die vorig jaar helemaal gerenoveerd is:) Ik zit met Meghna, een nls studiegenootje, op de gang en met 10 mensen op de gang delen we een keuken, die er nog best wel schoon uitzag moet ik zeggen.
Tot nu toe wonen er hier een jongen uit Parijs, meisje uit Noorwegen, jongen uit Chili, jongen uit Zweden en een jongen en meisje uit China. Van alles wat dus. Sommige blijven voor een aantal jaar, terwijl er ook veel maar bijv 2 maanden blijven. Ook is het maar 10min met de metro naar het centrum van Stockholm, ideaal dus.

Donderdag zijn we gelijk naar de IKEA gegaan, er rijdt hier een gratis bus vanuit het centrum naar de IKEA, heel handig. Alleen weten de Zweden zelf niks van die bus, waardoor we een uur hebben lopen zoeken. Daar heb ik het meest noodzakelijke gekocht want meer dan meubels stonden er niet in mn kamer. Vervolgens moesten we een hele lading boodschappen doen. Na 2 dagen sjouwen met heel veel tassen was ik helemaal kapot.

Gister hebben we onze introductiedag van de universiteit al gehad. Ik ga aan het Karolinska Institutet studeren, een medische universiteit in Solna (net buiten Stockholm, waar ik ook woon). We hebben heel veel informatie gehad, over een studentenpas aanvragen, een zweedse cursus die we kunnen volgen, zweeds emailadres activeren, maar ook informatie over de zweedse cultuur en leuke dingen om te doen in de omgeving. Al met al ook wel weer een vermoeiende dag.

Van Stockholm zelf heb ik verder nog weinig gezien. Er zijn iig héél veel winkels en het is een goede plek om te verdwalen;) In de omgeving van mijn flat is het wel erg mooi. Er is sowieso heel veel water, en op 10min lopen hiervandaan hoor je helemaal geen verkeer en lijkt het totaal niet alsof je in een stad van 2mln inwoners bent. Je kan ook in het water zwemmen, omdat ze een paar jaar geleden al het water hebben gezuiverd. Toch is het wel te merken dat het hier al een stuk kouder is dan in nl en de zomer voorbij is. Het wordt dus meer schaatsen, want in de winter is al het water bevroren:)

Ik heb nu het weekend vrij en ga vanmiddag even de stad in toerist spelen. Van wat ik heb horen zeggen is 'fika' hier heel populair. Dat is vertaald een soort van coffee break. Veel koffie drinken met heerlijk gebak erbij. Het klinkt iig goed, dus dat gaan we vanmiddag even uitproberen.

Nou, dat was het voor nu. Maandag begint hier het nieuwe studiejaar alweer, en zal jullie weer laten weten hoe dat is. Hou me ook op de hoogte van wat er in Nl gebeurt!!

Liefs, Marloes

  • 28 Augustus 2010 - 11:24

    Femke:

    Chick!

    Gelukkig klinkt Zweden goed, want kijk nu al uit naar een bezoekje hoor :)

    Tot heeel snel!

    Kus

  • 28 Augustus 2010 - 11:30

    Marjolein:

    Hoi marloes

    Leuk om te lezen wat je allemaal gaat ondernemen daar!
    Heel veel plezier en lieve groetjes van ons hier allemaal!

    Xxx marjolein

  • 28 Augustus 2010 - 12:02

    Barbara:

    Heei chickk!!
    Zo, weer een blog om trouw te volgen ;) Helemaal leuk dat alles gelijk lekker op rolletjes verloopt zeg maar en gezellig met al die andere mensen op een gang!
    Houd je me ook op de hoogte van de "exclusives";)(A)?
    Tot snel en veel plezier!
    Liefs XX

  • 28 Augustus 2010 - 12:37

    Lisanne Vd Kramer:

    Heey wereldreiziger,

    Zo zie ik je weer na een paar jaar in het ziekenhuis en zo ben je weer in Zweden haha niet te volgen die Marloes..Heel veel plezier en succes met je nieuwe avontuur, xx

  • 28 Augustus 2010 - 16:23

    Lidwien:

    wooow je kamer klinkt relaxt!!
    En je moest natuurlijk een keer naar de ikea in ZWITSERLAND! haha!
    veel plezier met de studie deze week!


  • 29 Augustus 2010 - 10:16

    Annick:

    Hey Marloes,
    wat leuk om te horen dat je goed bent aangekomen. Klinkt lekker, zo'n grote kamer! Ik hoop dat je het daar ontzettend naar je zin zult hebben, en veel succes met de eerste colleges!
    xAnnick

  • 29 Augustus 2010 - 10:16

    Pleuni:

    Hoi Marloes,

    Fijn dat je goed bent aangekomen, is ook lastig als het een nieuwe omgeving is.

    Wel leuk dat er meer internationale studenten daar zijn, hier zijn het er een stuk minder.. wel contact gehad met twee duitse meisje waar dat Nederlandse meisje (Deborah, die gisteren weg ging) het nummer van had gegeven.

    Veel succes volgende week en maak er een leuke tijd van!
    X

  • 29 Augustus 2010 - 18:17

    Edmee:

    Heee!!
    Klinkt leuk allemaal :-D
    Zijn hier druk bezig met een bezoekje plannen. Fijn je IKEA paradijsje bewonderen!
    Veel plezier de komende tijd!
    xx

  • 31 Augustus 2010 - 20:32

    Lia:

    ho Marloes,\
    Wij hebben je verslag gelezen, artstikke leuk,je hebt het al behoorlijk druk gehad,
    maar ik hoop dat je het heel leuk hebt,en leuke studie genootjes.
    ik lees iedere keer alles.Marloes veel studie
    plezier, groetjes ,
    Lia

  • 03 September 2010 - 07:57

    Liesbeth:

    Hey Marloes, klinkt heel erg goed allemaal. Heel avontuurlijk. Ik hoop dat er geen ruzie komt door al die verschillende culturen op een gang, dat kan best wel verwarrend zijn.
    Geniet ervan!

  • 06 September 2010 - 09:28

    Christa:

    Hoooi!
    Leuk van je te horen en je hebt het volgens mij wel mooi voor elkaar daar, het klinkt in elk geval wel zo:)
    Groetjes,
    Christa

  • 15 September 2010 - 11:07

    Anne:

    Marloes!
    Ik lees je berichtje een beetje laat, maar klinkt echt heel goed allemaal!
    Fijn dat je gewoon een mooi kamertje hebt en alles een beetje ingericht is!
    Ik ben benieuwd hoe je eerste colleges waren!
    Tot de 12e, want dan kom ik hoor :D
    xxxxxx

  • 15 September 2010 - 18:02

    Janine Bosselaar:

    Hoi Marloes,

    Bedankt voor je mooie kaartje uit Zweden.
    De bruiloft was super! Natuurlijk wel jammer dat jij er niet bij was...
    Ik kijk of ik zo een foto kan versturen naar je hotmail. Dan heb je gelijk een indruk van de dag.
    Al gewend aan de universiteit? Heel veel plezier in Zweden.

    Liefs Jos en Janine


  • 03 Oktober 2010 - 09:15

    Lia:

    hoi marloes,
    je zin hebt geniet er maar lekker van . mooi is het daar he,ik heb een serie van stckholm gezien. veel water.oh wat heb jij al veel gezien. ik schrijf wat rommelig
    geniet ervan . veel liefs van lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 25733

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: