Stockholmse studentenleven - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Stockholmse studentenleven - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Stockholmse studentenleven

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

23 September 2010 | Zweden, Stockholm

Hey allemaal!

Volgens mij werd het wel weer eens tijd voor een verhaal, want ik zit hier ondertussen alweer een maand en de tijd gaat heel snel. 4 Weken geleden ben ik begonnen met studeren, en dat gaat op een hele andere manier dan in Leiden. Hier kennen ze alleen maar hoorcolleges, en nauwelijks zelfstudie, wat dus betekent dat we dag in dag uit vaak naar saaie professoren aan het luisteren zijn. Maargoed, het voordeel is dat we minder zelf hoeven te lezen uit boeken. Ook hebben we hier geen werkgroepen zoals in Leiden, waardoor je dus eigenlijk niet weet of je iets wel of niet begrijpt. Volgende week hebben we een half time exam, dus dan zal ik wel zien hoeveel ik daarna nog voor het tentamen moet gaan doen. Het tentamen is hier 5uur lang(!) en het schijnt dat je ook echt die 5u nodig hebt.. Dat wordt heel veel koffie en energiedrank inslaan denk ik:)

Verder is het heel gezellig met de nederlandse groep studenten uit Leiden. We wonen bijna allemaal in hetzelfde gebouw en eten vaak ook samen. Verder proberen we in de weekenden zoveel mogelijk van Stockholm en omgeving te zien. Een paar weken geleden zijn we gaan kayakken. Die konden we op 5min hier vandaan huren, en we hebben toen 10km gekayaked naar het centrum van Stockholm en terug. Heel leuk! Stockholm bestaat uit allemaal eilanden en water, en het is heel leuk om Stockholm ook echt vanaf het water te zien. Al was 10km toch wel erg ver..

We zijn ook naar een feest geweest van de medische studievereniging. Het was een openingsfeest met diner vooraf, maar wij hadden nogal weinig informatie gehad, ook omdat alles in het zweeds is en ik daar nog steeds echt niks van versta. We hoorden gelukkig van een nederlands meisje dat we netjes gekleed moesten, en daar aangekomen bleek dat we bij alle 1e jaars aan tafel werden gezet, die een soort van geinaugureerd werden. Leuk.. Ze hadden een heel avondprogramma, maar alles in het zweeds helaas. Dus de grappen snapten we niet echt. Toch was het wel heel leuk om mee te maken. Daarna gingen we naar de ruimte waar het feest was, en waar ook de ouderejaars hadden gegeten. Die gingen vervolgens allemaal zweedse liedjes zingen en op stoelen en tafels dansen. Haha, het was wel apart om te zien. Het feest daarna was heel leuk, de studentenband trad nog op, en de zweden gingen helemaal uit hun dak op de dansvloer:)

Afgelopen weekend zijn we een dagje met de boot naar de Archipelago gegaan. Rondom Stockholm liggen ongeveer 2400 eilanden waar je met de boot doorheen kan varen. Wij zijn naar Finnhamn geweest, waar we de hele dag waren en hebben gewandeld, en toen weer terug. We hadden heel veel geluk met het weer, de zon kwam zelfs even tevoorschijn, en het was echt heel erg mooi! Ik zal mijn foto's snel even ergens op internet zetten.

Verder was vandaag in Leiden de propedeuse uitreiking van BW in Leiden, en zijn we daar bijgeweest met de webcam. Ondanks dat de verbinding constant uitviel, was het toch wel leuk:)

Het weer is hier verder niet echt geweldig, en het wordt heel snel eerder donker. Toen ik hier aankwam werd het donker rond half 9, nu al om 7u. Dus dat gaat nog leuk worden. In hartje winter is het licht van 9-3, en is -10 graden heel normaal. Ik heb alvast een hele dikke winterjas gekocht, en hoop gewoon dat er snel sneeuw valt en we kunnen schaatsen:)

Ik volg hier nu ook een zweedse cursus, en heb nu 2 lessen gehad. Want ondanks dat iedereen heel goed engels kan, is het toch wel handig om wat zweedse woordjes en zinnen te kunnen. Het lezen is heel makkelijk, omdat het best wel op nederlands lijkt, maar het uitspreken is nog wel erg lastig.

Mijn adres is trouwens
Emmylundsvagen 1:1901 171 72 Solna (kaartje zijn welkom, mijn muren zijn nog heel kaal;)),
en mn tel nr is (+46) 7 37354165. Mijn nederlandse nummer gebruik ik hier niet.

Nou dat was het weer, ben benieuwd hoe het in Nederland gaat met jullie!

Liefs marloes

  • 24 September 2010 - 08:09

    Christa:

    Hoi Marloes!
    Leuk om van je te horen, hoe het daar reilt en zeilt.
    Leuke foto's ook!
    xx christa

  • 24 September 2010 - 14:33

    Pleuni:

    Leuke foto's! Ziet er erg mooi uit, vooral die lucht... toch nog een beetje Nederlands.

    Is het al meer duidelijk over wanneer Chalos die kant op komt??

    X Pleuni

  • 25 September 2010 - 11:56

    Loes:

    Hey Marloes! Leuk om je verhaal te lezen! :-). Kan helaas je foto's niet zien, want het internet in Ghana is über über traag!!
    Liefs Loes

  • 25 September 2010 - 13:43

    Roswitha:

    Hee loes,

    leuk om wat van je te horen!
    9-3 is wel heel kort dag, zeg! En koud ook! Die winterjas kun je denk ik wel gebruiken!

    Ik hoop dat je nog heel veel leuke dingen zult meemaken!

    Groetjes, Roswitha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 25750

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: