Sneeuw! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Sneeuw! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Sneeuw!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

24 Oktober 2010 | Zweden, Stockholm

Hey allemaal!

Hoe is het daar in Nederland? Komt de winter er al aan of lopen jullie nog steeds in je zomerjas? Sinds afgelopen weekend kan die zomerjas hier echt niet meer. Een paar dagen geleden werd ik wakker, en toen ik uit mijn raam keek was alles wit! Niet zo'n klein beetje ook, en het bleef ook maar sneeuwen. Ik heb daar 5 minuten van verbazing gestaan. Sneeuw in oktober is zelfs in Zweden ongewoon. Maar smiddags was de lucht weer helder en scheen de zon, zo snel verandert het steeds.

Maar ik zal mijn verhaal beginnen waar ik de vorige keer gebleven was, alweer een aantal weken geleden..

Na mijn vorige berichtje duurde het nog wel even voor het tentamen, maar ondertussen komt dat al snel dichterbij. Afgelopen week hebben we presentaties gehad, en moesten we een verslag inleveren. Maar het niveau waarop dat hier gaat is wat minder hoog dan in Leiden, en de meeste zweden zijn dan ook niet gewend om heel hard te werken. Dat leverde dus af en toe nog wel eens frustraties op binnen onze project group, als er weer eens een stuk niet op tijd werd ingeleverd.
De colleges hier zijn ook van wat minder kwaliteit, en vaak behoorlijk saai. Ik moet vaak moeite doen om mijn ogen open te houden. Wel jammer, wat dat betreft is het in Leiden allemaal wat beter geregeld.
Komende vrijdag heb ik mijn tentamen, dus komende week wordt even hard studeren..

Ondertussen heb ik al wat meer van Stockholm en omgeving gezien. Zo ben ik 2x naar Solvik geweest, een plaatsje op ongeveer 30min rijden van Stockholm af. MF, de medische studentenvereniging, heeft daar een bungalow huisje voor 30 man, die iedereen kan afhuren. Het eerste weekend ben ik daar geweest met global friends, een organisatie voor internationale studenten, en het 2e weekend werden we uitgenodigd door zweedse studenten van onze studie om daarheen te gaan. Als je daar bent is het ongelooflijk te bedenken dat je zo dicht bij zo'n grote stad zit. Het huisje staat midden in de bossen aan het water, waar we ook nog in hebben gezwommen. Ijs- en ijskoud! Maar wel goed om wakker te worden:) Er stond daar vroeger ook nog een sauna, maar die is helaas afgebrand.

Verder ben ik naar een bier- en whiskey festival geweest. Dat bestond uit 2 grote hallen met héél veel soorten bier, whiskey en cocktails. Onder andere chocoladebier:) Helaas kennen de zweden 'gratis proeven' niet, dus werd het wel een duur dagje. Ook heb ik daar mijn eerste rendiervlees op, heel lekker!

Afgelopen week zijn mijn ouders en broertje hier een paar dagen geweest, kon ik ze laten zien waar ik woon en studeer, en kon ik ook even een weekendje toeristje spelen. Ik had Stockholm al wel aardig leren kennen, maar had ook nog heel veel dingen niet gezien. We zijn met de hop-on-hop-off bus door heel stockholm gereden, hebben een boottochtje gemaakt, en zijn naar Skansen geweest, een groot openluchtmuseum. Hier hebben ze nagebouwd hoe mensen vroeger in zweden leefden. Er zijn allerlei huisjes nagebouwd, en ook was er een soort dierentuin met dieren die in zweden voorkomen, zoals elanden, rendieren, beren en wolven. Ook zijn we naar de Blue man group geweest, heel erg leuk!

Na 2 maanden leer ik steeds meer zweedse gerechten en gewoonten kennen. Zo zijn de kaneelbollen, een soort ronde gebakjes met kaneel, typisch zweeds. De zweden houden sowieso erg van gebak, want alle cafes, op elke hoek van de straat staan er vol mee. Ondanks dat zijn zweden toch heel slank, waarschijnlijk omdat ze heel veel sporten. Dan zijn er natuurlijk de zweedse gehaktballetjes, en is zure haring ook typisch zweeds. Dat wordt vooral in het noorden veel gegeten, en schijnt vreselijk te stinken, naar rotte haring. Je kan het dus beter met je neus dicht eten. Ik moet nog bedenken of ik dat wil gaan proberen..
Verder zijn er hier speciale drank supermarkten, de 'systembolaget', waar alle drank wordt verkocht en je het alleen meekrijgt als je 20 of ouder bent. In supermarkten is alleen bier van 2,2% te krijgen. Verder eten zweden 2x warm op een dag, wat verbaasde gezichten oplevert als wij als nederlanders weer eens met boterhammen voor lunch aan komen zetten.

Op de gang hier wordt het ook steeds gezelliger. Af en toe organiseren we diner-parties, waarbij iedereen wat eten maakt en we dan allemaal eten hebben uit verschillende landen. Iedereen is hier heel open en aardig, daar heb ik wel geluk mee gehad, want op andere gangen schijnt het een stuk stiller te zijn.

Nou, dat was mijn verhaal wel weer voor nu. Nieuwe foto's van de afgelopen weken staan hierop: http://www.mijnalbum.nl/Album=G8CXEBWS

Liefs, Marloes

  • 24 Oktober 2010 - 17:31

    Anne:

    Haaai!
    Nou, die zomerjas kan hier ook al een week niet meer, maar wij hebben regen ipv sneeuw.. Super leuk joh, je verhaal! Dat huisje bij Stockholm klinkt echt heel gezellig! En ik ben benieuwd naar je Zweedse kookkunsten. Je bent in ieder geval allang geen vegetariër meer na kangoeroe en rendier.. ;)

    Succes met je tentamen!
    Kus!

  • 25 Oktober 2010 - 11:23

    Lidwien:

    he marloes!!! klinkt leuk joh allemaal!!
    nog in een zweedse IKEA geweest:P
    Dat moet toch nog wel even lijkt me:)

    veel plezier!!
    en sux6 met je tt!
    x

  • 26 Oktober 2010 - 10:26

    Loes:

    Sneeuw :-O!! Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Hier was het in de zon boven de 45graden!! Leuk je dat ouders en je broertje zijn langs geweest. Fijn dat ze nu weten hoe het eruit ziet. Kunnen ze makkelijker voorstellen wat je allemaal doet.
    Ik ben afgelopen week met mijn vader en vriend van hem en Marjolein op rondreis door Ghana geweest. Was heel leuk :-)

    Succes met je tentamen!!

    Liefs!

  • 26 Oktober 2010 - 12:09

    Lidian:

    Wow, sneeuw! Hier in Nederland regent t alleen maar.. Haha;)

    Succes met je tentamens!

    xx

  • 27 Oktober 2010 - 14:20

    Roswitha:

    Hee Marloes,

    wat leuk om weer een berichtje van je te lezen. Je bent een hot item hier hoor, we hebben het vaak over je. Over wie er naar je toegaan, wanneer, hoe het bij jou is en dat we je missen! :)

    Leuk dat je daar al sneeuw hebt, maar lastig dat het zo wisselvallig is. Hier wordt het al aardig kouder, dus binnen wordt er weer gestookt.
    Met mij gaat het verder goed. Ik heb het leuk (gelukkig weer wat leuker) op mijn stage en tot zover gaat het op de uni ook prima. Met het cordial is het erg gezellig. Vrijdag is het 21-diner van Wendy: Halloween. Dat wordt griezelen :P. En de eerste bestuurswissel zit eraan te komen. Waarschijnlijk wordt Wendy de nieuwe voorzitter. Maar dat is nog niet helemaal zeker.

    Laat snel maar nog wat van je horen!
    Heel veel plezier met alles!
    Kus, Roswitha

  • 27 Oktober 2010 - 14:23

    Roswitha:

    Trouwens superleuk dat je Blue man group hebt gezien!!

  • 29 Oktober 2010 - 12:11

    Christa:

    Haha! De blue man group!! Wat grappig!
    Leuke/mooie foto's btw. En idd, ik loop nog steeds in mijn zomerjas.(H)

    XX christa

    P.s. Hoe ging je tentamen?

  • 08 November 2010 - 19:58

    Lia:

    Hoi Marloes
    eindelijk een paar woorden
    van ons/ikhad je al een berichtje geschven maar niet goed verstuurd.Wat heb je al veel meegemaakt en gezien ,fijn is dat. Ik gelof dat je het erg naar je zin hebt daar.
    Van moeder oordeiki dat je zo""n mooie kamer hebt.Gzellig dat jezo"leue etage heb. nou Marlos hee vl er succesen gnit ervan. Veliefs Wernr en lia.

  • 16 November 2010 - 12:10

    Linde:

    Marloesje!!

    Ik wist helemaal niet dat je hier ook over Zweden schreef, ik kwam er per toeval achter, maar wat leuk om te lezen joh! En dapper van het rendiervlees eten..je eerste tentamen heb je wel gehaald,toch?heel goed!

    Geniet nog van je tijd daar, ik heb begrepen van andere amaiers dat je het errg leuk hebt daar,enjoy!
    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 25751

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: