Tentamen, Tallinn en Toerist - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu Tentamen, Tallinn en Toerist - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van marloesopreis123 - WaarBenJij.nu

Tentamen, Tallinn en Toerist

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg

21 November 2010 | Zweden, Stockholm

Hey allemaal!

Het is weer eens tijd voor een verslag. Hoe gaat het met jullie in Nederland? Ook al echt winter aan het worden? Ben benieuwd! Hier begint het echt winter te worden, het sneeuwt steeds meer en het wordt ook steeds wat kouder. Het schijnt komende week overdag -7 graden te worden, volgens mij wordt het echt tijd om nog wat warme kleren in te slaan. Ze zeggen dat dit de koudste winter wordt in 100jaar. Als dat betekent dat er snel veel ijs komt te liggen vind ik dat helemaal niet erg:) Dan geniet ik in januari gewoon in Nederland weer van het 'warme' weer en de lange dagen. Het is hier nu al om half 4 smiddags donker, en op een bewolkte dag (zoals vandaag) is het eigenlijk de hele dag een schemerig, zonder echt licht. Ik snap dat er veel depressieve mensen zijn in Zweden..

Na mijn vorige berichtje heb ik een week hard geleerd voor mijn tentamen. Het koste wel wat moeite, ik was het niet echt meer gewend, maar ondertussen heb ik de uitslag gekregen en ik heb het gehaald! Heel fijn:) Ondertussen ben ik alweer een paar weken met het nieuwe blok 'fysiologie' bezig. Dit blok zit een stuk beter in elkaar en over het algemeen zijn de leraren een stuk interessanter, waardoor ik iig niet steeds meer half in slaap val:)

Het weekend na het tentamen gingen we met een aantal mensen naar Tallinn, de hoofdstad van Estland, met de boot. En niet zomaar een boot, echt een onwijs groot cruise ship. Beetje zoiets als de Titanic, maar dan weer net iets kleiner. Ik was nog nooit op zo'n boot geweest en keek mn ogen uit! Bars, disco's, restaurants, een hele grote drankwinkel en supermarkt, allemaal op de boot! Voordeel was dat er dus wel iets te doen was op de boot, aangezien de heenreis en terugreis 2 keer 15u was. En we waren maar 5uur in Tallinn, wat toch eigenlijk wel net iets te kort was. Maar veel mensen gaan met de boot mee niet omdat ze Tallinn willen zien, maar om heel goedkoop drank in te slaan. De drank in Zweden is namelijk echt heel duur, en de drank in Tallinn en op de boot is spotgoedkoop. Dus dan krijg je taferelen als mensen die met trolleys en karretjes helemaal volgeladen met drank van de boot afkomen, bizar. Ze slaan gewoon voor een jaar in (althans, ik hoop maar dat het voor een jaar is, en niet voor veel korter).
Verder zijn er dus heel veel feestjes op de boot, en daar kwamen wij ook eigenlijk voor. Ook omdat we maar zo kort in Tallinn waren. Het weer zat ons niet mee, maar ondanks dat is het echt een hele mooie stad. Je ziet echt dat het een oost-europese stad is. Het ziet er allemaal wat armoediger uit, vooral in het oude gedeelte. Vervallen huizen, kapotte ramen etc. Gelijk daarnaast ligt dat het nieuwe centrum met hoge kantoorgebouwen en moderne winkels.
We hebben een beetje rondgelopen, en vooral veel winkeltjes in en uit geweest. Ze hadden superveel speciale winkeltjes met allemaal leuke frutsels en hebbedingetjes. Maar voor we het wisten moesten we alweer terug de boot op, na toch ook eerst wat drank in te slaan..;)

Verder zijn er vorige week een paar cordiaalgenootjes op bezoek geweest, superleuk! Dat betekende dus weer alle toeristische dingen bekijken. Maar toch blijft dat leuk, en leer ik daardoor ook Stockholm steeds weer een beetje meer kennen. En ik vind het ook heel leuk om andere mensen de leukste plekjes van Stockholm te laten zien:)
We zijn naar het oude centrum 'Gamla Stan' geweest. Een wijkje met heel veel oude huisjes, smalle straatjes en leuke cafeetjes en winkeltjes. Dat moet je gewoon gezien hebben! Ook zijn we naar het Nordiska museet geweest, een museum over zweden van vroeger en nu. Erg leuk!
Verder zijn we naar de Kaknastoren, een oude tv toren, geweest, waarvan je een onwijs mooi uitzicht hebt over heel Stockholm. Ik was er al 2 keer geweest, maar dit keer waren we er toen het al donker was. Echt heel erg mooi!
Ook zijn we nog naar het stadhuis geweest, en hebben daar een rondleiding gehad. En dat was eigenlijk heel interessant. We hebben de zaal gezien waar op 10 december de nobelprijs wordt uitgereikt. Er zijn dan rond de 1500 mensen, die allemaal precies 60cm ruimte krijgen aan de tafel. Behalve de koninklijke familie, die krijgt 70cm. Ook kwamen we langs de raadszaal en de 'Golden Room'. Een ruimte waarin de muren zijn bedekt met 18 miljoen goudstukjes als mozaiek!
We waren allemaal behoorlijk moe aan het eind van het weekend maar het was wel echt heel gezellig!

Verder is mijn zweedse cursus (eindelijk) afgelopen. In het begin vond ik het nog wel leuk, maar de laatste keren was het dodelijk saai. De vrouw die ons lesgaf had ook niet echt een goede lesmethode waardoor ik het idee had heel weinig te leren. Daarbij werd ik ook steeds minder gemotiveerd, omdat ik zweeds toch niet ga kunnen praten in de komende 2 maanden dat ik hier nog ben, daar heb ik echt langer de tijd voor nodig. Daarbij wonen er maar 9 miljoen mensen in zweden, dus dan is zelfs nederlands nog nuttiger:P
Ondanks dat het zo saai werd heb ik wel het idee steeds meer te kunnen lezen, en zelfs af en toe wat te kunnen verstaan. Het wordt dus wel iets beter:)

Afgelopen donderdag hadden we een feestje van de universiteit. Karolinska Institutet bestond 200 jaar en dat werd groot gevierd in Globen. Een heel groot gebouw met grote ronde koepel in Stockholm waar normaal oa concerten en hockeywedstrijden worden gegeven. Er werden 7500 mensen verwacht, uiteindelijk waren er zo'n 4000 mensen, toch ook nog aardig wat. Er werd eerst een hele show aan elkaar gepraat en daarna was de afterparty. Was erg leuk, alleen was het nogal vervelend dat min of meer de hele show in het zweeds was. En dat terwijl ze zelf nog zeiden dat 1/3 van de studenten bij Karolinska uit het buitenland komt, en de zweden over het algemeen juist heel goed engels kunnen. Maarja, daardoor werd het voor ons dus nogal saai, terwijl de rest van de zaal lachtte om alle grappen. Gelukkig was de afterparty wel leuk:)

Is Sinterklaas ondertussen al in Nederland aangekomen? Als wij hier over Sinterklaas vertellen vinden alle niet-nederlanders het maar een rare traditie. Toch komt Sinterklaas hier volgende week ook aan, in Stockholm! Dat wordt door de Nederlandse ambassade geregeld. Dus dat wordt toch nog een beetje Sinterklaas vieren. Daarna gaat ie door naar Nederland voor 5 december;)

Hou me op de hoogte van alle gebeurtenissen in Nederland!
Liefs, Marloes

  • 21 November 2010 - 20:34

    Anne:

    Leuk om weer wat te horen! En super goed dat je je tentamen hebt gehaald natuurlijk! Sinterklaas is vorige week al aangekomen, maar gisteren in Delft, heb hem toevallig gezien, haha! Succes komende tijd met de kou. Hier is het gelukkig niet zooo koud. En niet depressief worden natuurlijk ;) Kuskus!

  • 22 November 2010 - 12:01

    Pleuni Dirven:

    Hoi Marloes!

    Leuk dat je zo veel mee hebt gemaakt.. Zijn naast je cordiaal genoten ook nog mensen van Chalos gekomen? Dat heb ik misschien even gemist.

    Hier is het weer het tegenover gestelde van Zweden, best warm en dik 30 graden! Is dus iets anders dan in NL...
    Ik ga waarschijnlijk ook Sinterklaas vieren met Loes en aantal Nederlandse meiden die bij hetzelfde ziekenhuis stage lopen of iets anders. Was 4 december, dus een week eerder en moet nog even kijken of dat gaat lukken, maar hoop van wel!

    Geniet nog van het frisse weekend en de weinige zon is vast minder erg als je aanwezig bent!
    X Pleuni

  • 22 November 2010 - 19:10

    Christa:

    Hoi Marloes!

    Leuk weer van je te horen! En sorry dat wij niet zijn geweest. Aan je foto's te zien is Stockholm by night onwijs mooi!
    En miss is die drankprijs zo hoog om te voorkomen dat al die depressieve mensen als toevlucht naar de drank grijpen en daardoor ook nog eens alcoholist worden? ;)

    xx Christa

  • 24 November 2010 - 09:18

    Lidian:

    Hee Marloes!

    Leuk om weer een verhaal van je te kunnen lezen!:) Ook mooie foto's, lijkt me echt gaaf om ook een keer naar Zweden te gaan!

    Enne, over sneeuw en kou gesproken: deze week is er in Nederland ook kans op sneeuw! Maar gelukkig wel iets minder koud dan daar;) Haha!

    Veel plezier nog! Liefs!

  • 25 November 2010 - 11:41

    Daphne:

    Hey Marloes,

    Erg leuk om weer een berichtje te krijgen!
    Wat fijn dat je het tentamen hebt gehaald en leuk om te lezen wat je allemaal naast de studie doet. Heb je niet alle bezienswaardigheden als gezien? :) Zweden lijkt me erg mooi!

    Dus nog heel veel plezier en geniet ervan!
    xDaphne

  • 26 November 2010 - 10:42

    Loes:

    Wat heb je veel beleefd zeg! Leuk om te lezen :). Dit weekend gaan wij hier Sinterklaas vieren en Pleuni komt ook.
    Gister zag iemand een foto van een zwarte piet. Toch best lastig om uit te leggen wat het nou is, vooral met het slaven verleden hier. Gelukkig konden ze er wel om lachen dat we 1 keer per jaar er net zo uit willen zien als hun.

    Fijn weekend! Liefs!!

  • 06 December 2010 - 23:11

    Nahal:

    Heeej Loes!!
    Wat leuk om je verhalen te lezen!!!:)
    Nou jullie hebben daar een stuk meer sneeuw, maar wij hebben ook echt mogen genieten van wat mooie witte uitzichten!!
    Ik zal Lilian laatst in de winkel en je kreeg super veel de groetjes!!
    Veeel plezieerr nooogg:D:D
    Xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Studeren in Stockholm

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2011

Lapland!

02 Januari 2011

Foto's

02 Januari 2011

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2010

De laatste loodjes..

21 November 2010

Foto's

Actief sinds 06 Juli 2008
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 25751

Voorgaande reizen:

17 April 2014 - 15 Augustus 2014

Stage in Kenia bij AMREF

22 Juli 2013 - 28 Augustus 2013

Argentina & Brasil

25 Augustus 2010 - 20 Januari 2011

Studeren in Stockholm

23 September 2008 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: